انتخاب کلمات کلیدی
پايه و اساس يک استراتژي موفق بازاريابي با موتورهاي جستجوگر، انتخاب بهترين عبارتهايي است که کاربران وب با جستجوي آنها سايت شما را مي يابند. برای انتخاب عبارات مناسب نيز باید تحقیقات و بررسی های لازم انجام شود. شما بايد عباراتي را بیابید که مخاطبان بالقوه شما جستجو مي کنند نه عباراتي که شما هنگام جستجو از آنها استفاده مي کنيد (يا دوست داريد از آنها استفاده کنيد).
رتبه بالا با عبارت مناسب است که شما بايد به آن دست يابيد. امكان دارد شما با كلماتي همواره در صدر نتايج جستجو باشيد، اما موتورهاي جستجو حتي يك بيننده هم روانه سايت شما نکنند! علت چيست ؟ بسيار ساده است: شما واژه هايي را برگزيده ايد که جستجو نمي شوند! كاربران براي يافتن سايت هاي مورد علاقه خود، عبارت هايي را جستجو مي كنند. بعضي از عبارات بسيار جستجو مي شوند که به اين عبارت ها، عبارت هاي محبوب گفته مي شود. عده اي از عبارت ها هم يا کم جستجو مي شوند و يا جستجو نمي شوند که عبارت هاي داراي محبوبيت کم يا فاقد محبوبيت، خوانده مي شوند. ميزان دفعاتي كه بعضي از واژه ها در سپتامبر 2004، جستجو شده اند در زیر نشان داده شده است
(ميزان محبوبيت): iran travel 1113 iran 279029 travel 5455884 thailand travel 27762 search engine ranking 30981
ترفند: اگر رتبه هاي متوسطي با عبارت هاي محبوب کسب کنيد بهتر از اين است كه رتبه هاي بالايي با ساير عبارات داشته باشيد.
بنابراين انتخاب درست عبارت هاي کليدي، يکي از مهم ترين گام ها به هنگام سرمايه گذاري بر ارتقا رتبه هاي سايت در نتايج جستجو است. چه عباراتي را انتخاب كنيد؟ براي انتخاب كلمات مناسب سه فاكتور عمده زير را بايد در نظر بگيريد:
• ميزان مرتبط بودن آنها با محتواي سايت • ميزان محبوبيت آنها در بين کاربران وب • ميزان رقابتي بودن آنها ميان وب سايت های ديگر
براي انتخاب واژه هاي کليدي بايد مانند بينندگان سايت تان فكر كنيد: آنها با چه كلماتي سايت شما را مي يابند؟ الف ) تمام عباراتي را بنويسيد كه دوست داريد، بينندگان با جستجوي آنها، سايت شما را بيايند. ب ) سعي كنيد تمام رقباي خود را شناسايي كنيد. براي پيدا كردن اين رقبا از چه كلماتي استفاده مي كنيد؟ آن عبارات را هم بنويسيد. ج ) ليست مرحله الف و ب را در هم ادغام كنيد و ليست جديدي را تشكيل دهيد. به هنگام تحليل عبارتهاي کليدي شما به دنبال تمايلات کاربران هستيد. بعد از تهيه ليست اوليه عبارتها بايد مشخص نماييد که کاربران چه ترکيباتي از کلمات را به کار مي برند. • کلمات را به صورت جمع جستجو مي کنند يا فرد؟ • عبارتهاي مورد استفاده چند کلمه اي اند؟ (دو کلمه اي، سه کلمه اي و ...) • ترتيب جستجوي کلمات چگونه است؟ ( به عنوان مثال "ايران سفر" يا "سفر ايران" ) • مترادف های رايج کلمات کدامند؟ • حالت اختصاری کلمات کدام است؟ (بدون نقطه و با نقطه مانند IRIB و I.R.I.B.) اگر در حال حاضر سايتی داريد، اطلاعات آماری ديد و بازديد از آن می تواند بهترين کمک شما در انتخاب کلمات کليدی باشند. کاربران تاکنون با چه عبارتهايي سايت شما را يافته اند؟ آن عبارتها را هم به ليست کلمات اضافه نماييد. اگر در حال حاضر سايتی نداريد، می توانيد از فهرستها و موتورهای جستجوگر عمده کمک بگيريد. به هنگام جستجو در برخی از موتورهای جستجوگر، ممکن است آنها عبارتهای ديگری را تحت عناوينی مانند "Related Searchs"، "Other Searchs for" و ... به شما معرفی می کنند که توسط کاربران ديگر مورد استفاده قرار گرفته اند و شما آنها را تا کنون در ليست خود قرار نداده ايد. اين عبارتها را هم به ليست کلمات خود اضافه نماييد. يکی از اين موتورهای جستجوگر، Askjeeves.com است. براي کسب اطلاعات بيشتر درباره عبارتهاي کليدي ابزار ديگری نيز وجود دارد. به کمک اين ابزار شما می توانيد سه فاکتور مهم اشاره شده در انتخاب کلمات کليدي را مورد ارزيابی قرار دهيد. Overture Search Term Suggestion Tool اورچر، يک موتور جستجوگر رتبه بازای پول است که متعلق به ياهو می باشد. اين موتور جستجوگر برای کمک به مشتريان خود ابزاری برای پيشنهاد کلمات کليدی دارد که در آدرس زير قابل دسترسی است:
http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion
با جستجوی کلماتی که تاکنون تهيه کرده ايد در اين ابزار می توانيد ميزان محبوبيت آنها را بيابيد. همينطور ساير کلمات مرتبط با عبارت جستجو شده نيز نمايش داده می شود. نمونه ای از آن در شکل زير نمايش داده شده است: هر چه بيشتر در اين ابزار جستجو کنيد به تصوير بهتری از رفتار مخاطبان واقعی سايتتان دست خواهيد يافت.
Google Adwords گوگل نيز ابزار مفيدی برای پيشنهاد کلمات کليدی در آدرس زير دارد:
https://adwords.google.com/select/main?cmd=KeywordSandbox
گوگل تعداد دفعات جستجوی عبارتها را نشان نمی دهد، اما عبارتهايي که نمايش داده می شوند، حتما به ميزان مناسبی توسط کاربران جستجو شده اند. هر دو ابزار فوق برای کمک به مشتريان تجاری گوگل و اورچر طراحی شده اند که البته به طور رايگان ارايه می شوند. برای اينکه اين سرويسها همچنان به صورت رايگان ارايه شوند، جستجوهای روزانه خود را در آنها محدود نماييد. عموما شما می توانيد با حدود 10 جستجو کلمات کليدی مناسب سايت خود را بيابيد.
WordTracker اين ابزار با جمع آوری اطلاعات از چند موتور جستجوگر، به شما کمک می نمايد تا کلمات مناسب را تشخيص دهيد. هر چند که اين سرويس به طور کامل رايگان نمی باشد اما شما هنوز هم می توانيد به کمک آن پروسه تحقيق عبارات کليدی خود را تکميل نماييد.
برخی از موتورهای جستجوگر به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند. به عبارت ديگر جستجوی iran pistachio و Iran Pistachio در آن، نتايج جستجوی متفاوتی به دنبال خواهد داشت. هنگامی که به مرحله نهايي انتخاب کلمات کليدی رسيديد بايد اين نکته را برای عبارتهايي که بيشتر به صورت حروف بزرگ جستجو می شوند نيز در نظر بگيريد. هر چه عبارتهای کليدی طولانی تری را برگزينيد شانس کسب رتبه بالاتر و همينطور مراجعه کاربران مخاطب به سايت شما بيشتر می شود. عبارتهای سه، چهار و پنج کلمه ای عموما منجر به نتايج جستجوی دقيقتری در نتايج جستجو می شوند.
حال که ليست اوليه آماده شده است از ابزار وب، فهرستها و موتورهای جستجوگر نيز کمک می گيريم تا انتخاب عبارتهای کليدی سايت نهايي شود. بعد از انتخاب نهايي کلمات کليدی حتما متوجه خواهيد شده که ليست نهايي با ليست اولين عبارات مد نظر شما تفاوتهايي دارد که قبلا به آنها فکر نکرده بوديد و اين موضوع به خوبی گويای اين نکته ظريف است که هميشه بخشي از حقيقت نزد ديگران است! ميزان رقابتی بودن کلمات تا اين مرحله کلمات محبوب و مرتبط تهيه شده است. حال بايد ميزان رقابتي بودن آنها بررسي شود. براي اين كار هريك از عبارات ليست تهيه شده را به ترتيب در گوگل، جستجو كنيد. تقريبا همه موتورهاي جستجوگر تعداد صفحاتي را كه در پاسخ به جستجوی کاربران يافته اند، نشان مي دهند. عدد نمايش داده شده در واقع تعداد رقبا براي آن عبارت جستجو شده را نشان مي دهد. همانطور که ملاحظه مي کنيد با جستجوي عبارت تک کلمه اي iran، گوگل به ما مي گويد که 663 هزار صفحه درباره آن در پايگاه داده اش دارد. 663 هزار صفحه که با هم براي رسيدن به رتبه هاي بالاتر رقابت مي کنند. (آمار مربوط به اوایل 2005 می باشد.)
شما نيز تمام عبارت هاي ليست کلمات را جستجو کنيد و تعداد رقباي خود را براي هر يک از آنها يادداشت کنيد.
ترفند: اصولا هر چه کلمه اي محبوت تر باشد و رقباي کمتري نيز داشته باشد، بهتر است.
برای انتخاب کلمات کليدی نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:
1- عبارت هاي كليدي شما يك كلمه اي نباشند. امروز كمتر عبارات يك كلمه اي جستجو مي گردند و كاربران دريافته اند كه به كمك عبارات دو، سه، چهار و حتی پنج کلمه اي بهتر مي توانند منظور خود را بيان كنند و شرايط جستجو را به موضوع خاصي محدود نمايند. با انتخاب عبارت هاي دو و سه کلمه اي شما بخش خاصي از بازار را مورد هدف قرار مي دهيد : بازار کوچکتر، رقباي کمتر و از همه مهمتر، خريداران مشخص تر و علاقه مندتر.
2- از كلمات بسيار رايج استفاده نكنيد. به اين گونه كلمات بسيار رايج و پركاربرد، Stop Word يا بنجل مي گويند. كلماتي که تقريبا در هر صفحه ای از وب از آنها استفاده شده است. مواردی نظير is, the , and , www, home page ,be ,with و... موتورهاي جستجوگر از اين كلمات صرف نظر مي كنند. كاربرد اين كلمات چگالي كلمات کليدي موجود در متن را پايين مي آورد و ضمن آن كه قابل جستجو هم نيستند.
نتيجه گیری: انتخاب کلمات کلیدی بخش مهم هر فعالیت بازاریابی با موتورهای جستجوگر است. انتخاب کلمات درست نقش مهمی در موفقیت اجرای استراتژطهای شما دارد و انتخاب آنها نیز به انجام بررسی های کافی نیاز دارد. |